رادیو دانشگاه گلرنگ - مردم اغلب در مورد تمایل به بهبود برند شخصی خود صحبت میکنند. شما بدون شک میدانید که یک برند کسب و کار چیست، اما احتمالاً خودتان زیاد به داشتن برند فکر نمیکنید. ایده “برند شخصی” برای اکثر مردم غیرمعمول است. اما در عصر اینترنت و ارتباطات که همه چیز برای همیشه در اینترنت ماندگار است، میتوان برند شخصی را بیش از هر زمان دیگری مهم دانست.
آیا تاکنون نام خود را گوگل کردهاید؟ ممکن است متوجه شوید که افراد دیگر نام شما را به اشتراک می گذارند. اما آیا نتایج به گونهای است که بخواهید دنیا شما را با آن بشناسد؟ یا اینکه باید اطلاعات آنلاین خود را اصلاح کنید تا بیشتر قابل قبول باشد و شما را مطلوبتر نشان دهد؟
برندسازی شخصی (Personal Branding)، فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند. در حالی که تکنیکهای قدیمی مدیریت خودیاری، دربارهٔ خودبهبودی و افزایش مهارتهای شخصی صحبت میکرد، مفهوم برندسازی شخصی، میگوید موفقیت از خود محصول بدست میآید. به این معنا که ذات و ماهیت یک محصول، مشخص میکند که آن محصول موفق خواهد بود یا نه.
برند سازی شخصی در اصل یک نوع شیوه بازاریابی افراد و مشاغل آنها به عنوان برند تجاری است. برای رسیدن به این هدف نیاز به توسعه، حفظ شهرت یک فرد، گروه یا سازمان است. در اصل برندسازی شخصی نوعی بازاریابی خود شماست و برای آن باید خود را به یک محصول تصور کنید و برای نام خود تبلیغ کنید و آن را توسعه دهید.
برند شخصی ترکیبی منحصر به فرد از مهارت ها، تجربه و شخصیت شما است که می خواهید افراد دنبال کننده شما آن را ببینند و از سوی دیگر روایتگر داستان شما و احساسی است که مردم از شما کسب می کنند.
از نمونه های جهانی برند شخصی میتوان به ایلان ماسک اشاره کرد.
به زبان سادهتر، برندسازی شخصی یا Personal Branding، ویژگی منحصر به فردی است که در ذهن مخاطب ایجاد کرده اید و دیگران شما را با آن به یاد میآورند. برند شخصی شما میراثی است که از خودتان به جا میگذارید. به علاوه، این فرایند به صورت ایجاد یک دارایی که به فرد خاصی تعلق دارد نیز تعریف میشود؛ که پیکر، پوشش، ظاهر فیزیکی و زمینههای دانش را در بر میگیرد. اما برندسازی شخصی، فقط به این موارد محدود نمیشود و منجر به یک احساس منحصربهفرد تشخیص، به یاد ماندنی و ایدهآل در صاحب برند میشود. این اصطلاح اولین بار در یک مقاله در سال ۱۹۹۷ توسط تام پترز استفاده و مطرح شد.
برندسازی شخصی اغلب شامل کاربرد نام یک فرد برای محصولات مختلف است. مثل سازمان ترامپ که خانواده دونالد ترامپ از این عنوان برای فعالیتهای اقتصادیشان استفاده میکنند.
چرا برند شخصی مهم است؟
اگر میخواهید تأثیرگذار شناخته شوید، باید یک برند شخصی قوی ایجاد کنید. برند شخصی به شما کمک میکند تا از دیگران متمایز شوید. شما میتوانید از برند شخصی خود برای نشان دادن دانش و مهارتتان در زمینه تخصص خود استفاده کنید.
از بسیاری جهات، برند شخصی همان چیزی است که شما را به یاد ماندنی میکند. این برند شخصی است که به شما کمک میکند از هزاران نفر دیگر متمایز شوید.
نسل جدید نسبت به تبلیغات به شدت بیاعتماد هستند. ۸۴٪ از آنها به تبلیغات و برندهای ایجاد کننده آنها اعتماد ندارند. با این حال، آنها آماده هستند تا به افرادی که احساس میکنند “میشناسند” اعتماد کنند.
این به معنای بازنگری اساسی در مورد نحوه بازاریابی کسب و کارها است. در واقع این یکی از دلایل موفقیتآمیز بودن بازاریابی تأثیرگذار طی سالهای اخیر است.
جنبشی به سمت شخصیسازی افراد اصلی در کسب و کارها راه افتاده است. بدیهی است که این کار برای یک کسب و کار کوچک آسان خواهد بود اما ممکن است برای شرکتهای بزرگ دشوارتر باشد.
استیو جابز قبل از اینکه این عبارت حتی به خوبی شناخته شود، از برند شخصی استفاده میکرد تا خود را به عنوان چهره اپل متمایز کند. به همین ترتیب، برند شخصی ایلان ماسک احتمالاً بهتر از برند کسب و کار Tesla شناخته شده است.
بیش از دو دهه از مطرح شدن اصطلاح برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding) میگذرد. اما رونق این اصطلاح در چند سال اخیر، شگفتانگیز و جالبتوجه بوده است.
دوره های آموزش برندسازی شخصی در جایجای کشور (و جهان) برگزار میشوند و افراد بسیاری خود را متخصص پرسونال برندینگ معرفی میکنند.
به جرأت میتوان گفت گسترش شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در افزایش این شوق و رغبت موثر بودهاند. در دوران جدید به نظر میرسد که تبدیل شدن به یک برند شخصی قدرتمند، دیگر به اندازهی گذشته دشوار و گرانقیمت نیست. حتی کم نیستند کسانی که برندسازی شخصی را با تولید محتوا مترادف فرض میکنند و به شما توصیه میکنند که با کوشش و پشتکار در تولید محتوا، به سادگی میتوانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید .
راه های برندسازی شخصی:
- توسعه برند شخصی
شما نمی توانید مارک شخصی خودتان را بدون داشتن بستر مناسب تبلیغ کنید. روشی که خودتان را به نمایش می گذارید به شما بستگی دارد. ممکن است به یک وب سایت نیاز داشته باشید که شامل نام شما و حساب های شبکه های اجتماعی باشد تا بتوانید با طرفداران تعامل داشته باشید و از راه های دیگری برای بازاریابی خودتان استفاده کنید.
- تمرکز روی نقاط قوت و ارزش
مانند بازاریابی یک تجارت، بازاریابی خود را با درک نقاط قوت شخصی خود شروع کنید. به این فکر کنید که چه چیزی شما را با میلیون ها انسان دیگر در این دنیای بزرگ متفاوت می کند.
بازاریابی خود را با درک نقاط قوت شخصی خود شروع کنید
- تبدیل شدن به یک مقام
هنگامی که نقاط قوت و ارزش خود را فهمیدید آن ها را کامل کنید. بیشتر بدانید، رشد کنید، جذب کنید تا بتوانید دانش خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. اقتدار خود را از طریق فیلم ها، پست های وبلاگ و شبکه های اجتماعی چه آنلاین و چه آفلاین نشان دهید.
- اولویت های خود را تعیین کنید
هدف از برند سازی این است که شما را به سمت یک هدف تعیین شده سوق دهد. در مورد برند تجاری این هدف معمولا ایجاد زنجیره ای وفادار از مشتریان، فروش بیشتر و افزایش سود است. هنگامی که این سوال پیش می آید که از خود بپرسید نام تجاری شخصی چیست؟ باید در مورد اهداف و جاه طلبی هایی که می خواهید به آن برسید فکر کنید. تعیین اولویت های شما منجر به اقدامات و تصمیمات شما هنگام ساخت برند خواهد شد.
- خودتان باشید
ما می دانیم این موضوع مانند چیزی به نظر می رسد که شما در پوستر انگیزشی می بینید، اما یکی از مهم ترین عناصر مارک تجاری شخصی این است که شما باید خودتان باشید. این مارک در زمینه های دیگر می تواند آن چه به افراد الهام می بخشد باشد. با این حال در مارک تجاری شخصی لازم نیست که جمعیت را دنبال کنید. در حقیقت به هر چه بیشتر منحصر به فرد بودن خودتان توجه کنید چرا که به این طریق موفق تر خواهید بود.
در حقیقت در شرایط رقابتی امروز ساخت برند شخصی به عنوان یک حرفه ای نو ظهور به همان اندازه ساختن یک مارک شرکت اهمیت دارد.آیا تا به حال به برند شخصی خود فکر کرده اید ؟
دیدگاه خود را بنویسید