رادیو دانشگاه گلرنگ - ما معتقدیم که دغدغهی کسی که میخواهد مهارتهای خود را توسعه دهد و یا دانش مدیریتی خود را عمیقتر کند، باید ارزش آفرینی باشد.
آنچه اقتصاد کشور به آن نیازمند است، کسانی هستند که مفهوم ارزش و شیوه های خلق ارزش را بفهمند و بدانند و بکوشند آن را در محیط خود به کار بگیرند.
ارزش آفرینی مفهومی است که اگر در کسبوکارها لحاظ شده و به عنوان یک گزینه کلیدی به آن نگاه شود، میتواند هم برای مشتریان یک سازمان ارزش والایی ایجاد کند و هم سود خوبی را برای صاحبان کسب وکارها به همراه داشته باشد. اما ارزش گذاری در سازمان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که هریک میتوانند جنبهها خاصی از ارزش را برای عام و خاص ایجاد کنند.
در همین راستا میخواهیم در این مطلب تمام چون و چرای ارزش آفرینی در سازمان و شرکتها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا این مفهوم را به شکلی اساسی و اصولی در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم. پس برای رسیدن به این مهم، لطفاً تا انتهای متن با ما همراه باشید.
آنچه که یک کسب و کار اقتصادی را سودده یا حتی یک سازمان غیرانتفاعی را ماندگار میکند، ارزش آفرینی است.
ارزش آفرینی به معنای افزودن چیزی به جهان که قبل از ما وجود نداشته است و موجب تسهیل زندگی و کسب و کار برای دیگران میشود.
ارزش آفرینی چیست؟
ارزش آفرینی در لغت به معنای «ایجاد اعتبار، ارج، شایستگی و سندیت در امر خاصی» است. بر این اساس، میتوان گفت که ارزش آفرینی در کسبوکارها باید در تولید و شیوه معرفی محصولات و خدمات لحاظ شود. البته هر محصولی که تولید میشود، ارزش خاصی را ایجاد میکند که باعث میشود آن محصول به فروش برسد.
مثلاً یک تولیدکننده کفش، در پی ارزش عامی که ایجاد میکند، مشتریان قابلی توجهی هم بدست میآورد (همه مردم به کفش نیاز دارند و آن را تهیه میکنند. پس پوشش دادن این نیاز مردم، ارزشآفرینی برای آنها است.»
اما با توجه به بازار رقابتی و تنوع محصول بالایی که در عصر حاضر وجود دارد، تنها محصولات و خدماتی میتوانند مورد توجه عام قرار بگیرند که ارزش بیشتری را ایجاد کرده باشند. (مانند تولید کفش راحتتر، شیکتر یا باکیفیتتر)
حالا تصور کنید که دو شرکت مجرا، محصول یکسانی مانند تلفن همراه تولید کنند. یکی از این شرکتها امکانات عمومی که یک تلفن همراه اسمارت باید داشته باشد را در محصول خود جای میدهد، اما آن یکی شرکت علاوه بر این امکانات عمومی، یک سری امکانات اختصاصی را نیز به محصول خود اضافه میکند و آن را با قیمت نسبتاً بالاتر از رقیب خود به بازار عرضه میکند.
اگر امکاناتی که شرکت دوم به محصول خود اضافه کرده، برای مشتریان ارزش بالاتری ایجاد کند، بسیار بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. این ارزش میتواند شامل حل یک مشکل، راحت انجام دادن کاری، ایجاد حس آرامش، زیبایی، برتری یا ….. باشد.
«هرچیزی که باعث شود انسان حس بهتری نسبت به خود و دنیای خود داشته باشد، برای او ارزش تلقی میشود!» با توجه به این تعریف، باید تولید محصولات و ارائه خدمات در جهت ایجاد این ارزشها صورت بگیرند. پس صاحبان کسبوکار میتوانند محصولات و خدمات خود را در پی ارضای حس ارزشمندی انسان ارتقا دهند و خود نیز از ثمره آن بهرهمند شوند.
چرا ارزش آفرینی مهم است؟
انسان تنها موجود هوشمند این سیاره است که به ارزش نیاز دارد. همه مشاغل برای رفع نیازهای انسان ایجاد شدهاند، اما همیشه مشاغلی در صدر قرار دارند که در کنار رفع نیازها، ارزشی را نیز برای مردم ایجاد کنند. دلیل محبوب بودن برخی از برندها در بین مردم هم به همین ارزشگذاریها مربوط میشود. در واقع وقتی یک مدیر، ارزش آفرینی در سازمان یا شرکت خود را در اولویت قرار دهد، شاهد موفقیتهای بسیاری در سازمان خود خواهد بود. اما متاسفانه اولویت اول اکثر افراد برای تولید یا خدمت، تحقق اهداف مالی است.
در گذشته به دلیل ناآگاهی مردم و پایین بودن سطح تکنولوژی، به ارزش آفرینی توجه چندانی نمیشد. اما امروزه با رونق امکانات ارتباطی، ایجاد انواع شبکههای اجتماعی، سایتهای بزرگ فروشگاهی و بالا رفتن سطح عمومی دانش مردم، توجه به ارزش آفرینی در کسب و کارها جایگاه ویژهای پیدا کرده است. بهطوری که اگر در حال حاضر بخواهیم یک کسبوکار ایجاد کنیم – چه در سطح فردی و چه در سطح شرکتی و تیمی – باید ارزش آفرینی را اساس کار خود قرار دهیم تا در راستای تحقق آن، از مزایای مادی آن نیز بهرهمند شویم.
چگونه یک ارزش آفرین باشیم؟
افرادی که ارزش آفرین هستند و زندگی دیگران را بهتر می کنند، هم به درآمد می رسند و هم به رضایت خاطر. آنها از اینکه فردی مفید و موثر هستند لذت می برند و با گرفتن هزینه ای بابت خدمات ارزشمند خود، زندگی شان هم تامین می شود.
به اطراف خود نگاه کنید، ببینید افراد و کسب وکارها چه نوع ارزشی برای دیگران ایجاد می کنند؟ افراد و کسب وکارهای راضی و موفق، در وهله اول برای دیگران ارزش و سودمندی خلق می کنند.
برای ایجاد ارزش برای مخاطب، باید بدانیم مخاطب ما چه نیازهایی دارد، اگر بتوانیم نیازهای مردم را خوب بشناسیم، در طراحی محصولات و خدمات مان، بهتر و دقیق تر عمل می کنیم.
چگونه ارزش آفرین موفقی باشیم؟
فکر کردن به کسب و کار به عنوان یک ارزش، روشی مناسب برای رسیدن به موفقیت در این زمینه است. به این نکته توجه کنید که اگر در کسب و کار خود نیازهای مشتری را بررسی کنید و آنها را برطرف کنید، به موفقیت نزدیکتر میشوید.
در این مطلب همراه ما باشید تا ارزش از نگاه مشتری و تاثیر آن در کسب و کارتان را بیشتر بشناسید.
منبع ارزش در ذهن مخاطبتان است
کارل منگر اقتصاددانی است که در سال ۱۸۷۱ کتاب اصول اقتصاد را به چاپ رساند. طبق نظریه او موفقیت هر کسب و کاری به تصویری که در ذهن مشتری خود ساخته بستگی دارد، هر چقدر این تصویر قابل اعتمادتر باشد ارزش کسب و کار بیشتر میشود و برعکس.
منگر با استفاده از ایدههای خود در زمینه اقتصاد، مدرسهای در رابطه با همین موضوع در اتریش تاسیس کرد. او اعتقاد داشت که ارزش آفرینی نیروی شتابدهنده برای اقتصاد است.
منافع شما به مخاطب بستگی دارد
به این نکته توجه کنید که کسب و کاری موفق است که جدا از سود خود، به رضایت مشتری فکر کند. این احساس رضایت است که مشتری را قانع میکند تا خرید دوبارهای داشته باشد یا شما را به آشنایان و دوستان خود معرفی کند.
پس گاهی لازم است از سود لحظهای خود صرف نظر کنید تا به سود بلند مدت برسید.
با تولید محتوا، محصول یا خدمات با ارزش در ذهن مخاطبتان اول باشید
اگر مشتری احساس کند که محصولات یا خدمات شما نیاز او را برطرف میکند یا این حس در او شکل بگیرد که شما به عنوان کارآفرین ارزشی برای او قائل شدهاید، دیگر دلیلی برای استفاده از محصولات و خدمات دیگر ندارد و تنها شما را انتخاب میکند.
به زبان سادهتر یک محصول ارزشمند از نگاه مشتری خود به خود به فروش میرسد. هر چه این ارزش بیشتر باشد، قیمتی که مشتری حاضر به پرداخت آن است بیشتر میشود.
نمونه ارزشگذاری در کسبوکارهای مختلف
تا به امروز نمونههای نامحدودی از ارزشها در کسبوکارهای مختلف سراسر جهان ایجاد شده است که هریک نتایج متفاوتی را نیز به همراه داشتهاند. اگر بخواهیم بهصورت کلی نمونههای ارزش آفرینی در کسبوکارها را بررسی کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- ایجاد یک ارزش جدید
با توجه به نیازهای مادی و معنوی بیانتهایی که انسانها دارند، هنوز هم نیازهایی پیدا میشوند که برای رفع آنها هیچ راهحلی ارائه نشده است. با پیدا کرده نیازهای رفع نشده مردم و ارائه راهحل برای رفع آنها، میتوان یک ارزش تازه خلق کرد، ارزشی که تا امروز در هیچ کسبوکاری لحاظ نشده باشد.
برای مثال، ایجاد شغل «مسئول برگزاری مراسمات» در کشورمان سابقه کمی دارد. هیچکس در گذشته به فکر رفع چنین نیازی در کشورمان نیفتاده بود، اما امروزه این کار به شکل یک کسبوکار لاکچری درآمده است (اینکه کسی باشد تا تمام کارهای برگزاری یک مراسم مانند گرفتن سالن، تهیه غذا و پذیرایی، اطلاعرسانی و … را برای ما انجام دهد!) رفع چنین نیازی، خود یک ارزش تازه است که میتواند نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد.
- بهبود عملکرد
اگر صاحب یک کسبوکار بتواند راهحل سادهتری برای انجام یک کار ارائه دهد، یک ارزش قابل توجه برای افراد ایجاد کرده است. برای مثال میتوان به اپلیکیشنهایی اشاره کرد که انجام بسیاری از کارها مانند ثبتنامها، انتقال وجه، سفارش غذا و …. را برای ما آسان کردهاند.
- قیمت پایینتر
قیمت پایینتر یک محصول نسبت به محصولات مشابه با همان کیفیت، یکی از رایجترین نمونههای ارزشگذاری در کسبوکارهای مختلف است. قیمت پایین یک اهرم ارزشی بالاست که اکثر افراد جامعه را به خود جذب میکند. تخفیفهای فصلی و مناسبتی و فروشهای ویژه، مثالهایی از قیمت پایینتر هستند.
- کاهش ریسک خرید
همه افراد به صورت ذاتی، هنگام خرید کردن از اینکه اشتباه خرید کنند، میترسند. بنابراین کاهش ریسک خرید برای مشتریان میتواند یک ارزش والا برای آنها باشد. کاهش ریسک خرید میتواند با «امکان پس گرفتن کالا در صورت نارضایتی»، « ارائه آموزش استفاده صحیح از محصول»، «پاسخگویی به تمام سوالات در مورد محصول یا خدمت» یا ….. انجام شود.
موارد بسیاری برای ارزشگذاری وجود دارد که نمونههای عنوان شده، جزو رایجترین آنها بودند. شما نیز میتوانید به کسبوکارهای اطراف خود نگاه کنید و از ارزشهای آنها برای ایجاد ارزشهای کسبوکار خود الگو بگیرید.
سخن پایانی
با توجه به انواع مدل ارزش آفرینی که در این مطلب عنوان شد، میتوان به این نتیجه رسید که ایجاد ارزش، جزو عناصر اصلی ایده کسب و کار در عصر حاضر است. بدون ایجاد ارزش نمیتوان انتظار سود زیادی داشت. خوشبختانه در پی گسترش شبکههای اجتماعی، ارزشگذاریهای آنلاین جایگاه والایی در بین مشتریان پیدا کردهاند.
بنابراین دیگر لازم نیست برای ایجاد ارزش به دنبال راههای پرهزینه باشید. شما با ایجاد یک صفحه قدرتمند اجتماعی، میتوانید با کمترین هزینههای ممکن، بالاترین ارزشها را به مشتریان و مخاطبین خود بدهید. مگر ارزش آفریدن چیزی غیر از حس خوب دادن به مشتریان است؟!
دیدگاه خود را بنویسید