رادیو دانشگاه گلرنگ - بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ از سالیان پیش به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی به کار گرفته می‌شود و در چند سال اخیر نیز تغییرات کوچکی در نحوه اجرای آن به وجود آمده است. در حقیقت، اصول و مبنای اجرای این سبک از بازاریابی ثابت است، اما برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه تلاش می‌کنند که تغییراتی به وجود بیاورند تا بتوانند توجه مخاطبان خود را جلب کرده و ابتدا آنها را به بازدید کننده و در نهایت به مشتری تبدیل کنند. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم که بازاریابی ایمیلی را به طور کامل معرفی کنیم و در تمامی حوزه‌های مربوط به آن سرک بکشیم تا شما نیز با پتانسیل این روش آشنا باشید و در صورت لزوم برای معرفی کسب‌وکار خود از آن استفاده کنید.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به روش‌ها و شیوه‌هایی گفته می‌شود که از طریق ایمیل برای جذب ترافیک و بازدید کننده به کار گرفته می‌شود. در حقیقت، این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم شناخته می‌شود که در جریان آن به طور مستقیم از مخاطب خود می‌خواهیم که از کسب‌وکار ما بازدید کرده و از محصول و خدمات ما دیدن کند. نکته مهم در مورد استفاده از ایمیل مارکتینگ در این است که هیچ واسطه‌ای در این روش وجود ندارد و ما به طور مستقیم با بازدید کننده‌ها یا مخاطبان خود در ارتباط هستیم. پس نحوه انجام بازاریابی در این روش بسیار مهم است و نیاز به رفتارها و برنامه‌های استراتژیک دارد.

ایمیل مارکتینگ چگونه انجام می‌شود؟

در مورد نحوه انجام کار، لازم است که فرد با ارسال ایمیل از طریق پنل‌های مختلف آشنایی داشته باشند. معروف‌ترین پنل‌های ارسال پیام الکترونیکی در دنیا، پنل‌های یاهو با عنوان ایمیل و پنل گوگل به عنوان جیمیل است. استفاده از هر دو ابزار شبیه به هم است و تقریباً تمامی گزینه‌ها در آنها یکسان است. در واقع، در این پنل‌ها، آدرس ایمیل شخصی گیرنده وارد می‌شود، متن تبلیغات نیز نوشته شده و به عنوان یک پیامک یا پیام الکترونیکی رایگان برای مخاطب ارسال می‌شود.

 این روش در مورد ارسال ایمیل‌های تکی به کار گرفته می‌شود. روش‌های مختلفی در زمینه ارسال ایمیل انبوه نیز وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی، بازاریابی ایمیلی را می‌توانیم ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی با استفاده از این پنل‌ها به تعداد زیادی از مخاطبان برای جلب توجه آنها تعریف کرد. البته روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

آیا همه می‌توانند از این ابزار استفاده کنند؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. بله! قطعاً همه می‌توانند از این ابزار برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده کنند. البته، توانایی انجام کار با یک ابزار، با تسلط و مهارت در کار با آن، تفاوت دارد و در حقیقت در بازاریابی ایمیلی، مسئله تسلط و مهارت اهمیت بیشتری دارد و فرد باید بداند که به طور دقیق از چه روشی و به چه صورتی استفاده کند. یک بازاریاب حرفه‌ای، هم می‌داند که چگونه از پنل‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده کند و هم می‌داند که چگونه روش بازاریابی خود را پیاده کند.

 آیا روش خاصی برای بهره بردن از این ابزار وجود دارد؟

پاسخ به این سؤال نیز نیاز به یک بحث تخصصی و حرفه‌ای دارد که در حوزه این مقاله نیست. اما، در کل، ارسال ایمیل ممکن است به صورت انفرادی یا به صورت ارسال انبوه باشد. در ارسال انفرادی، کاربرد تعداد مشخصی آدرس ایمیل مربوط به یک حرفه یا یک کسب‌وکار خاص را پیدا می‌کند (به عنوان مثال، آدرس ایمیل‌ها را از اتحادیه مربوط به همان کسب‌وکار تهیه کند!)، و به صورت شخصی اقدام به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی کند.

در روش دوم، پنل‌های ارسال ایمیل انبوه در اختیار تیم‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد و آنها با توجه به اطلاعات به دست آمده، ایمیل‌های خود را ارسال می‌کنند. در روش ارسال ایمیل انبوه مسئله گزینش‌پذیری و انتخاب اهمیت ندارد و ممکن است ایمیل‌های تبلیغاتی به هر فردی در هر حوزه‌ای ارسال شود. در این روش، معمولاً ارسال ایمیل به صورت تصادفی است و نباید انتظار داشته باشیم که نرخ باز شدن ایمیل‌ها بالا باشد.|

بعد از آنکه مشتریان بالقوه فهرست شما با دریافت ایمیل و تبلیغات موافقت کردند، بهترین کاری که می‌توانید با آن‌ها انجام دهید، چیست؟

ممکن است آن‌قدر سن داشته باشید که زمانی را به‌خاطر آورید که برنامه‌های ایمیل DOS سرانجام به HTML تغییر پیدا کرد و تصاویر و متن می‌توانستند صفحه‌ای را پر کنند و در عرض یک ثانیه به کل افراد فهرست ارسال شوند. این یک تغییر بنیادین در شیوه برقراری ارتباط بود، چون می‌توانستند بدون نیاز به خرید تبلیغات رسانه‌ای یک پیام را به‌سرعت با هزاران نفر به اشتراک بگذارید.

کسب‌وکارها فکر می‌کردند سرانجام به بلیت برنده دست پیدا کرده‌اند، چون قادر بودند بدون صرف پول و بدون تلاش زیاد، بازاریابی انجام دهند. معتقد بودند مردم به این پیام‌ها توجه خواهند کرد و به آن‌ها جواب خواهند داد. باورشان شده بود که با وجود این‌که بقیه کسب‌وکارها هم از همین کانال با پیام‌های مشابه استفاده می‌کنند، پیام آن‌ها برجسته‌تر از دیگران خواهد بود و خیلی از آن‌ها هنوز هم این موضوع را باور دارند.

بازاریابی ایمیلی می‌تواند کسب‌وکارتان را از بین ببرد:

 

1. بهترین مشتریان یا مشتریان بالقوه مایل نیستند که ایمیل‌های شما را دریافت کنند

آیا هیچ‌وقت بررسی کرده‌اید که بهترین مشتریانتان مایلند پیام‌های شما را دریافت کنند؟ آیا این پیام‌ها در مورد شماست یا در مورد آن‌هاست؟ آیا در دریافت این محتوا ارزشی نهفته است؟

 

2. سطرهای عنوان، تماما در مورد شماست

سطر عنوان ایمیل را برای تبلیغ آخرین و بهترین محصول، رویداد یا خدمتی که عرضه می‌کنید، به‌کار نگیرید. سطر عنوان را برای تطمیع خواننده به باز کردن پیام و خواندن مطالب بیشتر به‌کار بگیرید.

 

3. ایمیل‌های شما در مورد بازار هدف نیستند

دریافت‌کنندگان ایمیل به «چه چیز» اهمیت نمی‌دهند؛ آن‌ها فقط به این مساله اهمیت می‌دهند که «چرا» این محصول می‌تواند زندگی‌شان را بهتر کند. پیام‌هایتان را بررسی کنید و ببینید آیا آن‌ها روی مخاطبان صحیح تمرکز کرده‌اند یا خیر؟

به‌جای آن‌که بی‌فکرانه و در عرض ده دقیقه ایمیلی بنویسید و آن را به همه افراد فهرستتان بفرستید، زمانی را صرف طرح برنامه‌ای کنید که اهداف خاصی برای پاسخ یا تبدیل مشتریان به خریداران را دنبال کند تا قبل از نوشتن ایمیل دقیقا بدانید مایلید مخاطبانتان چه کنند.

 

4. ایمیل همه کاری است که انجام می‌دهید

اگر از بقیه کانال‌های بازاریابی استفاده نکنید، اعتبارتان را پیش مخاطبان از دست می‌دهید. با حمایت از بازاریابی به‌ وسیله چاپ، رسانه‌های جدید و آگهی‌های رادیو و تلویزیونی هدفمند و خبرنامه‌ها از ایمیل فراتر بروید.

هر چه کانال‌های بیشتری را به‌سوی بازار هدف هدایت کنید، معتبرتر و موثرتر خواهید بود.

 

5. در متن ایمیل شما، هیچ‌نوع فراخوان به اقدامی وجود ندارد

مردم مشغول‌تر از آن هستند که متوجه شوند از آن‌ها چه می‌خواهید. لازم است آنچه را که می‌خواهید دقیقا به آن‌ها بگویید.

نکته: اگر ایمیل‌ها را به شیوه تصادفی و گاه‌به‌گاه بفرستید و مدتی ارسالشان را متوقف کنید، مردم در یک چشم برهم‌ زدن شما را از یاد خواهند برد، حتی اگر بعدها به برنامه منظم و قابل‌پیش‌بینی باز گردید.