گم‌شدن در روزمرگی‌ها آسان است. برای همه ما تا به حال پیش آمده که بدون تمرکز، صرفا رویدادها را دنبال کرده‌ایم و بدون توجه، نسبت به آنها واکنش نشان داده‌ایم، بی‌آنکه بدانیم دقیقا داریم چه می‌کنیم. همین حالت است که ما را با احساس ناخوشایند سردرگمی و شلوغی مواجه می‌کند. چطور می‌توانیم با این حالت‌ها مقابله کنیم؟ چگونه می‌توانیم هنگام کار، هشیارتر باشیم و تمرکزمان را کمتر از دست بدهیم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها، این مقاله را مطالعه کنید. 

برای افزایش تمرکز در محیط کار ، راهکارهای زیر میتواند چاره ساز باشد : 

۱. برنامه روزانه داشته باشید

یکی از دلایل اصلی حواس‌پرتی و ازدست‌دادن تمرکز نداشتن برنامه روزانه است. وقتی چنین برنامه‌ای در کار نیست، خیلی راحت در سیل رویدادها غرق می‌شویم. پیش‌شرط هشیاری و تمرکز هنگام کار داشتن برنامه‌ای روزانه و اراده برای تحقق آن است. حتی اگر به‌دلایلی نتوانید به همه اهداف آن برنامه برسید، همین که وقت گذاشته‌اید و درباره چیزهای مهم و غیرمهم تأمل کرده‌اید به‌معنای هشیارتربودن شما نسبت به دیگران است.

نیازی نیست این برنامه همراه با جزئیات فراوان باشد. همین که در پایان روز از خودتان بپرسید «فردا می‌خواهم به چه‌چیزی برسم؟» کفایت می‌کند. نکته مهم اینکه پاسخ این پرسش را جایی بنویسید که فردا و پیش از شروع کار، جلوی چشمتان باشد.

راهکار دوم، موسیقی جلا دهنده ذهن و تمرکز

شاید به نظرتان گوش دادن به موسیقی یکی از کارهایی باشد که می‌تواند باعث برهم خوردن تمرکز و حواس پرتی شما شود. اما جالب است بدانید که این موضوع فقط در مورد برخی از انواع موسیقی صدق می‌کند. 

موسیقی با متن قطعا می‌تواند بر روی تمرکز شما تاثیر منفی بگذارد. چرا؟ چون وقتی این نوع موسیقی را گوش می‌کنید، احتمالا هوس خواهید کرد که با خواننده هم خوانی کنید. در طرف دیگر اما موسیقی های کلاسیک و بدون متن وجود دارند. آثار افرادی مثل بتهوون، شوپن و یا باخ می‌تواند به شما آرامش را هدیه کند و باعث افزایش تمرکز شما در محل کار شود. 

راهکار سوم، ذهن‌تان را طبقه بندی کنید

 اولین  جایی که در ان مشغول بکار شدن، یکی از مدیرانم شدیدا اصرار داشت که کارهای روزانه‌ام را اول صبح بر روی کاغذ بنویسم و جلوی خودم قرار دهم. اوایل متوجه نمی‌شدم این کار چه کمکی به من می‌کند، اما به مرور وقتی لیست کل کارهای روز را می‌دیدم و متوجه می‌شدم که چقدر از کار را انجام داده‌ام ، احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کردم. نتیجه این آرامش هم افزایش تمرکز و کیفیت کار من بود.

این موضوع نیز می‌تواند به شما هم کمک کند. کافی است دفترچه‌ای تهیه کنید و کار هر روزتان را در آن بنویسید. سپس بر طبق برنامه ای که برای آن روز روی دفترچه یادداشت کرده‌اید عمل کنید و به نوبت به کارهای خود برسید.

راهکار چهارم، گوشی ممنوع

درست است که توصیه کردیم به موسیقی گوش بدهید، اما چک کردن مدام پیام‌هایی که دریافت کردید می‌تواند باعث از دست رفتن تمرکز شما شود. پس بهتر است حین انجام کارهای خود گوشی‌تان را کنار بگذارید. وقتی به جمع بندی معینی رسیدید برای رفع خستگی گوشی را بردارید و کمی خودتان را سرگرم کنید. یادتان باشد حین کار کردن باید تلفن همراهتان را روی حالت بیصدا بگذارید. کوچک‌ترین صدایی، بهانه‌ی حواس پرتی را به شما هدیه می‌دهد. پس اگر شغلتان را دوست دارید، گوشی را کنار بگذارید و شش دنگ حواس خودتان را به کار جمع کنید.

اگر به شبکه‌های اجتماعی معتاد هستید، از اپلیکیشن‌های کنترل زمان مثل FOREST استفاده کنید. این نوع برنامه‌ها به شما محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را خواهد داد که بسیار کمک کننده و مفید هستند و نه تنها مانع حواس پرتی می‌شود، بلکه اعتیاد شما را هم برطرف می‌کند.

راهکار پنجم؛ چه کاری را دوست ندارید؟همان را اول انجام دهید

بهتر است که همان ابتدا به سراغ کارهایی بروید که خیلی به آنها علاقه ندارید و حتی انجام دادن آنها برایتان مشکل است. این ترفند به شما کمک می‌کند که این کارها را با انرژی و تمرکز بیشتری انجام دهید. علاوه بر آن وقتی این کارها را همان ابتدا انجام می‌دهید، دیگر لازم نیست که با خستگی به سراغ آنها بروید. جلوگیری از خستگی حین انجام کار یکی از بهترین ترفندهای افزایش تمرکز در محیط کار است. 

راهکار ششم؛ مرتب باشید

میز کار شلخته و شلوغ از اصلی‌ترین علل برهم زدن تمرکز هر شخصی است. پس سعی کنید هر روز صبح به محض ورود میز کارتان را مرتب کنید. نوشت افزار کافی سر میز خود داشته داشته باشید تا لازم نباشد، سر قرض گرفتن خودکار نیم ساعت از زمانتان را با همکاران سر و کله بزنید. درواقع میز کار مرتب نه تنها به افزایش تمرکز در محیط کار کمک می‌کند بلکه انگیزه شما برای کار کردن هم بالا می‌برد.

راهکار هفتم؛ پنجره‌ها و پوشه‌های غیر ضروری را ببندید

پنجره های غیر ضروری  و پوشه های بلا استفاده ای که مدت هاست آنها را روی صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود رها کرده‌ایم، می‌توانند تا حد زیادی تمرکز ما را بر هم بزنند. برای افزایش تمرکز در محیط کار بهتر است که صفحه اصلی سیستم خود را خلوت کنید و فقط چیزهای ضروری را نگه دارید.

همچنین سعی کنید که تب های اضافی مرورگر خود را هم ببندید. اگر این کار را انجام ندهید ، احتمال اینکه هر لحظه کار خود را رها کنید و به سراغ گشت زدن در اینترنت بروید زیاد خواهد شد!

 

راهکار هشتم؛ لوازم و تجهیزات مناسب برای کار تهیه کنید

صندلی راحت، زیرپایی، سیستم قوی، میز کار بزرگ و اندازه، موس بدون قطعی و بسیاری از لوازم دیگر که باعث می‌شود بر سر جایتان میخکوب شوید. از کارفرمایتان بخواهید که اگر کار سریع‌تر و مفیدتر می‌خواهد حتما این لوازم را برایتان فراهم کند. شما قرار است که ساعت‌ها کار کنید، پس باید اول از همه آرامش و راحتی برای‌تان مهیا شود.

راهکار نهم، حساس باشید اما وسواس نه!

شش دنگ حواستان را روی یک کار بگذارید، اگر قرار است کاری را انجام دهید با حساسیت تمام چندین بار چک کنید تا مطمئن شوید که همه چی مرتب است اما یک لحظه صبر کنید! منظورم از چند بار ۲ نهایتا ۳ بار هست. بیشتر از آن وسواس فکری می‌شود. یعنی یک دفعه  به خودتان می‌آیید و می‌بینید کل روز را صرف یک کار جزئی کردید، ذهنتان به هم ریخته و درگیر تمرکز کافی برای انجام مابقی کارها ندارید. استرس عقب افتادن کارها را می‌گیرید و متوجه برگه‌ی اخراج رو میزتان می‌شوید. خب پس لازم است که با افزایش تمرکز و آرامش و با حواس جمع، کارهای خود را انجام دهید. 

راهکار آخر؛ محل کار تفریحگاه شماست نه شکنجه‌گاه!

یادتان باشد شما به انتخاب خودتان، شغل و محل کار را انتخاب کرده‌اید و هیچ اجباری در آن دخیل نبوده است. پس با خودتان کلنجار بروید. به خودتان بفهمانید که این محیط برای شما سرگرم کننده است و قرار نیستت کسی در آن شکنجه شود! درواقع بهتر است به این زبان بگویم؛ کار قراردادی دو طرفه است، اگر کارفرما حواسش پرت شود و حقوقتان را اشتباه واریز کند خوشحال می‌شوید؟ قطعا نه! پس باید تمام تلاشتان را برای افزایش تمرکز در محیط کار بکنید. سعی کنید هنگام کار کردن خوش بگذرانید و به اهداف والای خود فکر کنید. اهدافی مثل، زندگی زیبا، جامعه‌ای پر شور و اقتصادی سرحال. همه این موضوعات دست به دست هم می‌دهند که انگیزه کافی برای تمرکز داشته باشید و کار خود را به نحو احسن انجام دهید.

 سخن پایانی

یادتان باشد دوستی بیش از حد با همکاران باعث حواس پرتی بیشتری می‌شود. دوست باشید و کنار هم از کار کردن لذت ببرید اما این دوستی به صورتی نباشد که کل زمان شما به صحبت، سرگرمی و غیبت بگذرد. همیشه یادتان باشد که تعادل را نگه دارید.

به شما گفتیم که موسیقی بی‌کلام گوش دهید اما همکاران شما گناهی نکرده‌اند که بخواهند به صدای موسیقی شما گوش دهند. پس بهتر است که برای موسیقی گوش دادن، از هدفون استفاده کنید.

برای افزایش تمرکز در محیط کار حتما به تغذیه هم توجه داشته باشید. توصیه می‌شود که از خوراکی های افزایش تمرکز استفاده کنید. خوراکی‌هایی مانند: توت، توت فرنگی، آجیل و آب زیاد راز اصلی هشیار نگه داشتن شما در محیط کار است. مخصوصا آب! حتما بر روی میز کارتان یک بطری آب بگذارید و هر یک ساعت یک‌بار، ۱ لیوان آب بنوشید که بسیار به باز شدن ذهن و افزایش تمرکز کمک می‌کند. در ضمن بودن بطری آب کنار شما، باعث می‌شود که کمتر از میز کار خود بلند شوید و نتیجه‌ی آن کاهش حواس‌پرتی و عدم تمرکز بیشتری خواهد شد.

حرف آخر اینکه، اگر از محیط کار خود، همکارانتان، یا حقوق و مزایای دریافتی ناراضی هستید از آن کار استعفا دهید. آرامش خیال و خاطر مهم‌ترین دلیل ایجاد انگیزه و تمرکز است. زندگی کوتاه‌تر از ان است که بخواهید اضطراب و نگرانی اشتباه‌هایی که در محیط کار کرده‌اید را بخورید. پس حواستان باشد که برای خود محیطی بدون استرس و آرام فراهم کنید تا زودتر به موفقیت برسید.