رادیو دانشگاه گلرنگ - مهارت‌های نرم (به انگلیسی: Soft skills)  ترکیبی از مهارت های افراد ، مهارت های اجتماعی ، مهارت های ارتباطی ، شخصیت یا ویژگی های شخصیتی ، نگرش ها ، ویژگی های شغلی  ، هوش اجتماعی و ضریب هوش هیجانی، میان دیگران است که باعث می شود افراد بتوانند در محیط خود حرکت کنند ، با دیگران خوب کار کنند. ، عملکرد خوبی داشته و با تکمیل مهارتهای سخت به اهداف خود برسند.

مهارت ‌های نرم چیست؟

  • کار گروهی؛
  • تمایل به یادگیری؛
  • خوب‌گوش‌کردن و هم‌شنوی؛
  • توانایی مدیریت احساسات.

اینها نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم هستند، مهارت‌هایی که بخشی از شخصیت ما را شکل داده‌اند و به ما امکان می‌دهند با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم. مهارت‌های نرم کامل‌کننده مهارت‌های سخت (دانش و تجربه عملی) هستند. دانشمندان علوم اجتماعی به مهارت‌های نرم نام دیگری هم داده‌اند: هوش هیجانی.

در واقع مهارت های نرم بیشتر به این سؤال پاسخ می‌دهند که شما چه‌کسی هستید نه اینکه چه می‌دانید.

چرا مهارت‌ های نرم مهم هستند ؟

درک این موضوع دشوار نیست که چرا کارفرمایان به‌دنبال اشخاص دارای مهارت ‌های نرم می‌گردند، اما در هر حال داشتن تخصص ویژه در رشته کاری نیز مهم است؛ مثلا نجار باید در نجاری مهارت داشته باشد؛ اما در هر شغلی کارکنان نیاز دارند که به سایر افراد تیم نیز نزدیک شوند و با آنان در کار تعامل داشته باشند.

نکته دیگری که در این بحث حائز اهمیت است این است که مهارت ‌های نرم، قابلیت انتقال را دارند و شخص، فارغ از شغل خود، این مهارت‌ها را به کار می‌گیرد؛ بنابراین، در محیط کار نیز چنین شخصی می‌تواند سازگارتر باشد.

مهارت‌ های نرم، به‌خصوص در آن دسته از محیط‌های کاری که دارای ارباب‌رجوع هستند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. کارمندان این مشاغل در تماس مستقیم با مشتریان هستند. توانایی گوش دادن فعال به مشتری و آماده‌کردن خدمات موردنیاز او به‌شکل مؤدبانه و درست،‌ لازمه داشتن مهارت ‌های نرم است.

 ۱۳ مورد از مهم‌ترین مهارت‌های نرم افراد در دنیای کار

۱- ارتباطات و مهارت‌های بین فردی عالی

اگر می‌خواهید در میان کارمندان محل کار خود بدرخشید، باید بدانید که چگونه به خوبی ارتباط برقرار کنید و به سایرین گوش فرا دهید تا بتوانید با سرپرستان، همکاران و مشتریان خود به طرز موثری کار کنید.

۲- مهارت‌های حل مسئله 

از آنجایی که مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند، کارمندانی که می‌توانند راه‌حلی‌هایی برای چالش‌های روزمره‌ کار بیابند، در زمره با ارزش‌ترین کارمندان یک سازمان قرار خواهند گرفت. همچنین کارمندانی که توانایی حل مسئله ندارند، اما مایل هستند از مشاوره و راهنمایی سایرین استفاده کنند، کارمندان شایسته و مورد اعتماد شرکت خواهند بود.

۳- داشتن اخلاق والای کاری

استخدام افرادی با اخلاق والای کاری، کلید موفقیت هر کارفرمایی است. البته اخلاق کاری قابل آموزش نیست؛ هنگامی که فردی شروع به کار در یک سازمان جدید می‌کند یا چنین اخلاق و ارزش‌هایی را از ابتدا دارد، یا ندارد. فاکتورهای متعددی در وجود اخلاق کاری والا دخیل هستند؛ برای مثال این که فرد تا چه میزان برای انجام وظایف خود در سطحی بالا، ارزش قائل است. فارغ از این که کارفرما چه نوع آموزش‌هایی برای کارمندان خود فراهم کند یا نحوه نظارت بر کارهای کارمندان چگونه باشد، این خصوصیات ذاتی کاملا خارج از کنترل کارفرما هستند.

۴- مهارت‌های کامپیوتری و تکنولوژیکی

تقریبا کلیه شغل‌های امروزی به مهارت‌های کامپیوتری و دانش تکنولوژیکی ابتدایی نیاز دارند؛ از جمله ثبت سوابق، یادداشت‌های مشروح و ارائه‌ها. 

کارفرمایان مایل هستند سطح دانش کامپیوتری و تکنولوژیکی داوطلبان را مورد ارزیابی قرار دهند تا دریابند که آیا این افراد قادر به انجام امور اولیه کارها هستند، یا خیر.

۵- مهارت‌های تحقیقاتی قوی

کارمندانی که قادر به انجام تحقیقات ابتدایی هستند، توانایی جمع‌آوری اطلاعات مهم برای پروژه‌ها را دارند و می‌توانند کشف کنند که رقبا چه راهکارهایی برای نیل به موفقیت در اختیار دارند، مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار می‌گیرند.

۶- مهارت‌های مدیریت زمان

مهارت‌های مدیریت زمان برای کارمندان نتیجه‌محور، کلید اتمام وظایف و انجام به موقع آن‌ها است.

۷- مهارت‌های مدیریت پروژه

افرادی که به انجام روتین روزمره شغل خود مشغول هستند، باید بدانند که چگونه هر یک از فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، کارهایشان را به بهترین نحو به انجام برسانند.

۸- انعطاف‌پذیری

در بازار رقابتی عصر حاضر، نحوه کار شرکت‌ها همواره در حال تغییر است. توانایی سازگاری با شرایط و انعطاف‌پذیری، به شرکت‌ها کمک می‌کند که رو به جلو حرکت کنند و در میدان رقابت باقی بمانند.

۹- نگرش مثبت

نگرش مثبت می‌تواند نقش معجزه‌آسایی در تحول یک دپارتمان یا شرکت بازی کند. نگرش مثبت کارمندان می‌تواند به سایر اعضای شرکت نیز سرایت کند. بسیار مهم است که کارمندان به دنبال کسب چنین نگرش و انرژی مثبتی باشند؛ زیرا وجود تنها چند فرد منفی برای از کار انداختن دپارتمان یا حتی کل شرکت کافی است.

۱۰- کار تیمی

در گذشته، کارمندان اغلب در جست‌وجوی شغل‌هایی بودند که به آنان اجازه می‌داد که طبق میل خود به صورت مستقل کار کنند یا در یک محیط تیمی مشغول به کار شوند. امروزه، بیشتر امور در قالب فعالیت‌های تیمی انجام می‌شوند. کارفرمایان اغلب به دنبال استخدام کارمندانی هستند که بتوانند به خوبی در نقش بازیکنان تیم عمل کنند، اهل همکاری باشند و به طرز موثری با سایر همکاران خود تعامل کنند؛ نه افرادی که کار کردن با آن‌ها دشوار و ناخوشایند است.

۱۱- اعتمادبه‌نفس

کارمندانی که از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار هستند، می‌توانند خود را از چالش‌های موجود در محل کار جدا کنند و تحت تاثیر قرار نگیرند. اعتمادبه‌نفس، حس قدرتی به کارمندان می‌دهد که بتوانند اهداف شخصی خود و اهداف سازمانی را دنبال کنند.

۱۲- توانایی پذیرش انتقاد سازنده

فضای رشد و یادگیری همواره برای هر فردی مهیاست و کارمندی که قادر باشد انتقادهای سازنده را بپذیرد و از آن‌ها در جهت بهبود عملکرد خود استفاده کند، یک عضو ارزشمند تیم در هر سازمانی خواهد بود.

۱۳- مهارت‌های رهبری

هنگامی که سازمان‌ها افرادی را برای پست‌های رهبری استخدام می‌کنند، در جست‌وجوی کارمندانی هستند که قادر باشند با موفقیت با کارمندان، مشتریان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند. حتی اگر داوطلب استخدام در شغل‌های مدیریتی نیستید، مهارت‌های رهبری در زمره مهارت‌های فوق‌العاده گران‌بها برای ارائه به کارفرما هستند.


چطور می‌توان مهارت ‌های نرم را ارتقا داد؟

برخلاف مهارت‌های سخت که آموختنی هستند، مهارت‌ های نرم بیشتر درونی‌اند و یادگیری آنها بسیار دشوار است؛ علاوه بر آن، ارزیابی و اندازه‌گیری آنها نیز دشوارتر است. در ادامه چند راه‌کار برای تقویت مهارت های نرم بیان می‌کنیم:

۱. مهارتی را که می‌خواهید کسب کنید، برگزینید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

شما می‌توانید هر مهارت نرمی را با تمرین کردن بهبود بخشید. بیش‌تر مهارت‌های نرم موضوعی روتین هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با بهبود وقت‌شناسی خود در محل کار و در خانه (به‌موقع حاضر شدن در محل کار یا مراسم‌ها) و شروع و اتمام زودتر از موعد پروژه‌ها در محل کار، قابلیت مورد اطمینان بودن خود را بهبود ببخشید.

۲. مهارت های نرم مثبتی را که در دیگران تشخیص می‌دهید، ببینید و تقلید کنید

به احتمال زیاد، در اطرافیانتان افرادی حرفه‌ای هستند که در مهارت های نرم مختلفی قوی هستند. می‌توانید با مشاهده‌ی روش‌ کار دیگران و قرار دادن آن در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، مهارت‌های نرم یک‌پارچه‌ای را در خود به وجود آورید.

برای مثال، ممکن است دریابید افرادی که مهارت‌های ارتباطی مؤثر دارند، حین جلسات از صحبت‌های دیگران یادداشت برداری می‌کنند. اغلب اوقات، این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار خود را سازمان‌دهی کنند؛ بنابراین، آماده هستند تا سؤالات مهمی را مطرح کنند و به آن‌ها پاسخ دهند؛ علاوه بر این، این کار می‌تواند تمرینی برای گوش دادن فعال باشد که استفاده از آن به عنوان بخشی از کارتان مؤثر است.

۳. اهداف مهمی را برای بهبود مهارت های نرم تعیین کنید

با مطالعه‌ی دقیق و بررسی عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران معتمدتان، اهداف قابل‌اندازه‌گیری و‌مشخصی را تعیین کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه‌های اصلی قابل‌بهبود برای تعیین اهداف و هم‌چنین حوزه‌هایی را که باید در رزومه و مصاحبه‌ها برجسته کنید، مشخص کنید. شما می‌توانید بر اساس مهارت‌هایی که برای به دست آوردن یک شغل یا پیشرفت در آن نیاز دارید، کار بر مهارت های نرم را در اولویت قرار دهید.

۴. منابعی را برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب، پادکست یا کلاس آنلاین وجود دارند که می‌توانند در بهبود مهارت‌های خاص به شما کمک کنند. در حالی که برخی از آن‌ها به پرداخت هزینه نیاز دارند، بسیاری از آن‌ها همواره رایگان و در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک برای سبک یادگیری شما بهتر است.

بسیاری از کارفرمایان برای مهارت های نرم قوی، بیش از مهارت‌های فنی ارزش قائل‌اند؛ زیرا اغلب این مهارت‌ها ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که در طول زندگی شکل گرفته‌اند و آموزش آن‌ها دشوار است.

به عنوان مثال، ممکن است دریابید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در زمینه‌ی حل اختلاف است. اگرچه شما به طور طبیعی در برقراری ارتباط مؤثر مهارت دارید، تمرین از طریق حل تعارضات می‌تواند کمک چشم‌گیری کند. هنگام جست‌وجو در آگهی‌های شغلی، توجه داشته‌باشید که چه مهارت‌های نرمی به طور مداوم نشان داده‌ می‌شوند تا بدانید که به توسعه‌ی کدام مهارت‌های خود نیاز دارید.

مهارت ‌های نرم خود را نشان دهید

وقتی برای شغل جدیدی درخواست می‌دهید، مهارت ‌های نرم خود را نیز مانند سایر تخصص‌هایتان نشان دهید. ابتدا از این مهارت‌ها، که با شغل موردنظرتان مرتبط است، یک لیست بنویسید و آن را با لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان مقایسه کنید. می‌توانید این مهارت‌ های نرم را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود اضافه کنید و اگر می‌توانید، مدرک و مثالی را در رابطه با آن بیان کنید.

در نهایت، می‌توانید این مهارت‌ها را در مصاحبه شغلی نیز نام ببرید و حتی می‌توانید با رفتار دوستانه و صمیمی خود بر داشتن این مهارت‌ها مهر تأیید بزنید. اگر در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش کنید، بر داشتن مهارت‌های شنیداری صحه گذاشته‌اید.

سخن آخر :

  • مهارت‌ های نرم مهارت‌های غیرتکنیکی و غیرفنی هستند که نحوه انجام‌دادن کار شما در محیط کاری تحت‌تأثیر آنهاست؛
  • به‌احتمال قوی، تجربه مهارت‌ های نرم در کارهای پیشین یا دوران تحصیل شما وجود داشته است؛
  • می‌توانید مهارت ‌های نرم را در خود تقویت کنید، در مدرسه، در کار، در تجربیات داوطلبانه و برنامه‌های آموزش شغلی .
    در دنیای امروز دارابودن مهارت های نرم در دنیای کسب وکار ونیز عرصه های گوناگون زندگی کمک شایانی به شما خواهد نمود ، پس در کسب این مهارتها جدی تر باشید تا موفق تر شوید .