به بهانه  برگزاری "  همایش یا مرگ یا دیجیتال مارکتینگ " در  دانشگاه گلرنگ ، با رادیو دانشگاه گلرنگ همراه باشید تا  نگاهی داشته باشیم به موضوع دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در رونق کسب و کارها .

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که دیجیتال مارکتینگ چه تاثیری می تواند در رونق کسب و کارها

 داشته باشد و هر کسب و کاری که عاری از مزایای دیجیتال مارکتینگ باشد آیا به اندازه کسب و کاری که با تکیه بر دیجیتال مارکتینگ ادامه کار میدهد سود دهی متفاوتی خواهند داشت ؟برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید ضرورت دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم . 

چرا دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت به شمار میرود ؟
درحالیکه بازاریابی سنتی هنوز در تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی وجود دارد اما دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بصورت الکترونیکی و آنلاین صورت گیرد. یعنی فرصت‌های بازاریابی بیشماری برای بازاریابی برندها از طریق ایمیل، ویدیو، رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت وجود دارد.
حتما بخوانید : همایش ملی یا مرگ یا دیجیتال مارکتینگ " به همراه جایزه استارت آپی دیجیتال مارکتینگ استاد محمد کریم فضلی

از آنجاییکه دیجیتال مارکتینگ دارای گزینه‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی است می‌توانید خلاقانه عمل کنید و با توجه به بودجه‌تان از تاکتیک‌های بازاریابی گوناگونی استفاده کنید.
 با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از ابزاری مثل داشبورد تحلیل برای نظارت بر موفقیت و ROI برای کمپین‌هایتان استفاده کنید که بیشتر از فرصت‌های تبلیغاتی است که بازاریابی سنتی در اختیارتان قرار می‌دهد- مثل بیلبورد یا تبلیغات چاپی.

یک کسب‌وکار چگونه دیجیتال مارکتینگ را تعریف می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ به این صورت تعریف می‌شود: «استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی بیشمار برای برقراری ارتباط با مشتریان بصورت آنلاین». از خود وب‌سایت گرفته تا سرمایه‌های تبلیغاتی آنلاین یک کسب‌وکار – تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره – طیف وسیعی از تاکتیک‌ها وجود دارد که زیر چتر «دیجیتال مارکتینگ» تعریف می‌شوند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتالی تصویر واضحی از دستیابی به اهدافشان از طریق کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ دارند. و بازاریاب‌ها با توجه به اهداف استراتژی بازاریابی‌شان می‌توانند یک کمپین بزرگتر را از طریق کانال‌های رایگان و پولی پشتیبانی کنند.

برای مثال، یک بازاریاب محتوا می‌تواند یک سری پست‌های وبلاگ بسازد که بصورت یک کتاب الکترونیکی درباره کسب‌وکار جدید عمل کند. سپس بازاریاب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌توانند این پست‌های وبلاگ را از طریق پست‌های پولی و واقعی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعیِ کسب‌وکار تبلیغ کنند. شاید بازاریاب ایمیلی یک کمپین ایمیلی راه بیندازد تا اطلاعات بیشتری را درباره شرکت به کسانی که کتاب الکترونیکی را دانلود می‌کنند ارسال کند.

دیجیتال مارکتینگ از چه طریقی بر روی کسب و کارها تاثیر می گذارد؟

ارتباط با مشتری: سیستم عامل های دیجیتال و شبکه های اجتماعی ارتباط آسان و فوری بین برند و مخاطبان را امکان پذیر کرده است. و بهترین چیز این است که به برقراری ارتباط با مخاطبان جهانی کمک می کند. 

توزیع محتوا: آیا تا به حال به حجم محتوای توزیع شده از طریق بازاریابی دیجیتال فکر کرده اید؟ هر روز یک بیزینس می تواند محتوای بزرگی را از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل، برنامه ها، خبرنامه و ... با مخاطبان به اشتراک بگذارد.  به این ترتیب بازاریابان می توانند پیام خود را به راحتی به مخاطبان زیادی منتقل كنند.

اطلاعات مشتری: با کمک فناوری، شرکت ها می توانند داده های مشتریان را ردیابی کنند. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا علاقه مندی های مشتری را بشناسد. بر اساس آن، می توانید تصمیمات حیاتی را برای کسب و کار خود بگیرید. بگویید، شما می خواهید یک محصول جدید معرفی کنید و سپس به اطلاعات مشتری مراجعه کنید. با دانستن الگوی دنبال شده در داده ها، قادر خواهید بود بدانید کدام محصول بهتر عمل می کند.

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی دیجیتال روشی خلاقانه است و به شما کمک می کند تا از روند مشخصی پیروی کنید! 

امروزه مشاغل کوچکی وجود دارند که در بازاریابی دیجیتال فعال هستند، اما در کنار آن کسب و کارهایی نیز وجود دارند که به دلایل مختلفی مانند کمبود وقت، کمبود دانش یا محدود شدن به یک نوع خاص بازاریابی، آن را به تعویق می اندازند. برخی نیز معتقدند که چون یک کسب و کار کوچک هستند، به تعداد کمی مشتری قابل مدیریت نیاز دارند. این روش مناسب نیست و ممکن است مانعی برای رشد آنها شود.

 دلایل ضرورت دیجیتال مارکتینگ  

 1. فرصت برابر برای هر مشاغل فراهم می کند .

می توانید کسب و کار کوچک خود را در حال رشد ببینید زیرا بازاریابی دیجیتال فرصت های برابر را برای هر مشاغل فراهم می کند. این یک استراتژی نیست که فقط به شرکت های بزرگ یا شرکت های چند ملیتی محدود می شود.  مشاغل کوچک می توانند در واقع با کمک بازاریابی دیجیتال از تجارت خود استفاده کنند.  آنها می توانند در رقابت کامل با مشاغل مستقر باشند.  همچنین، آنها می توانند با درگیر کردن مشتری های مختلف در سیستم عامل های مختلف ، از بازاریابی دیجیتال استفاده کامل کنند. 

2. شکل مقرون به صرفه بازاریابی
دیجیتال مارکتینگ نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی ندارد. مشاغل کوچک می توانند کانال های دیجیتالی را پیدا کنند و هزینه زیادی برای آنها لازم نیست. از این رو پرتوی امید برای مشاغل کوچک می شود. 

3. درآمد را افزایش می دهد 

یک استراتژی موفقیت آمیز دیجیتال مارکتینگ باعث پیشرفت بیشتر می شود. درآمد نیز در نتیجه نرخ تبدیل بالاتر افزایش می یابد. شرکت هایی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند در مقایسه با شرکت هایی که از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند 78٪ مشاغل بیشتری ایجاد و پیشرفت بیشتری می کنند. ترکیبی از بازاریابی محتوا با سایر استراتژی های بازاریابی با هم واکنش بالایی را به همراه دارد و در نتیجه بر درآمد تأثیر می گذارد.

4. مخاطب مناسب را هدف قرار دهید 

یکی از دلایل پیروزی بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی این است که به هدف قرار دادن بخشی خاص از کسب و کار کمک می کند. تعاملات انجام شده با مخاطبان هدف نتیجه گرا هستند. آنها به شما برای دستیابی اهداف از پیش تعیین شده کمک می کنند.

 با بازاریابی از طریق پست الکترونیکی، شخص می تواند شخص خاصی را مستقیماً هدف قرار دهد. بنابراین، بازاریابی دیجیتال بالاترین شکل شخصی سازی بازاریابی محسوب می شود.

5. شهرت برند را افزایش می دهد 

هر کسب و کاری با هدف جذب مشتری آغاز به کار می کند. همین مورد درباره بازاریابی دیجیتال نیز صدق می کند. شما می توانید با هدف به دست آوردن حداکثر کلیک های ممکن در وب سایت ها و سیستم عامل های بازاریابی خود شروع کنید. به تدریج افراد بیشتری شروع به شناسایی نام تجاری و کار شما می کنند و هنگامی که شما دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستند به آنها ارائه می دهید، اعتبار برند شما افزایش پیدا می کند. این مورد به شما کمک می کند تا اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. 

6. تأثیرگذاری در بازاریابی 

ابزارهای رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب ، توییتر و اینستاگرام قدرت تأثیرگذاری بر عموم مردم را دارند.  گنجاندن ابزارهای شبکه های اجتماعی باعث تأثیرگذاری شده است. این مورد نفوذگران قدرت باورنکردنی تأثیرگذاری در تصمیم گیری عموم مردم را دارند. 

از این رو، شرکت ها دیگر نیازی به تایید مشاهیر برای افزایش فروش محصول یا خدمات ندارند.  زیبایی بازاریابی تأثیرگذار این است که حتی افراد عادی نیز که فاقد اعتبار اضافی هستند نیز می توانند به تأثیرگذار تبدیل شوند و برای میلیون ها نفر علاقه ایجاد کنند. 

7. بر خریداران تأثیر می گذارد 

بازاریابی دیجیتال ترکیبی از تکنیک های دیجیتالی است که بر تصمیم مشتریان تأثیر می گذارد.  Call-to-Actions یا CTA به کاربران راهنمایی می کند که در مرحله بعدی چه کاری انجام دهند.  

8. نتایج قابل اندازه گیری می دهد
با کمک ابزارهای خاص، به راحتی می توانید نتایج را برای هر یک از پلتفرم های بازاریابی دیجیتال اندازه گیری کنید. این ویژگی به شما کمک می کند تا عملکرد را ارزیابی کنید. .

سخن پایانی :

" همایش ملی یا مرگ یا دیجیتال مارکتینگ " به همراه جایزه استارت آپی دیجیتال مارکتینگ استاد محمد کریم فضلی در دانشگاه گلرنگ با هدف آگاهی بخشی وافزایش مهارت در زمینه دیجیتال مارکتینگ ، برنامه ریزی شده است . قابل ذکر است که :

به علت شیوع پاندمی کرونا ، این همایش به دو صورت :

  • حضوری با تعداد محدود شرکت کننده 
  • مجازی 

برگزار می گردد . 

برنامه ی اجرایی همایش شامل مجموعه ای ازروش های زیراست :

  • تشکیل پنل های تخصصی 
  • سخنرانی مدیران ، اساتید وکارشناسان دیجیتال مارکتینگ
  • بیان تجارب ودستاوردهای موفق در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ 
  • معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 
  • معرفی استارت آپ های دیجیتال مارکتینگ 
  • پرسش وپاسخ
    زمان برگزاری همایش : دی ماه 1400