رادیو دانشگاه گلرنگ - رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ آگهی (advertorial) به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانهای تصور کنند که یک گزارش بیطرف به آنها ارائه میشود، در حالی که آنچه آنها میبینند، میشنوند و میخوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است.
اصطلاح رپرتاژ آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانهها اضافه شد. به دلیل اعتماد مخاطبان به رسانهها، رپرتاژ آگهیها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپرتاژ آگهیها تصویب شده و میشود. دیوان بینالمللی تجارت، در قانون آگهیهای خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده، خواهان مشخص کردن تبلیغات میشود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند .
رپورتاژ آگهی که روزگاری صرفاً توسط گزارشگران و سردبیران مجلات مختلف تنظیم میشد، همگام با تحولاتی که در نحوه مصرف محتوا توسط مخاطبان صورت پذیرفته تغییر پیدا کرده و به یکی از مؤلفههای مهم، کاربردی و نسبتاً سهلالاستفاده بازاریابی درونگرا تبدیل شده است.
نوشتن یک رپورتاژ آگهی تأثیرگذار و توزیع آن از طریق کانالهای مناسب میتواند برند شما را بیشتر در معرض دید قرار بدهد و تعاملات و رابطههای ارزشمندی را پدید بیاورد. هنگامیکه شرکت شما توجه یک گزارشگر مطرح، وبلاگ نویس تأثیرگذار یا یکی از افراد شناخته شده در شبکههای اجتماعی را به خود جلب میکند، کوچکترین اشاره وی به کسبوکارتان به فرصت درخشانی برای جذب مشتریان جدید تبدیل میشود. بیشتر دیده شدن باعث میشود که شرکت شما از رقبا سبقت بگیرد و جایگاه مناسبی را بهعنوان یک کسبوکار معتبر و تأثیرگذار در حوزه فعالیت خود کسب کند.
درعینحال باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از منافعی که ذکر شد بهطور خودکار عاید شما و کسبوکارتان نمیشود. درک فرآیند تهیه رپورتاژ آگهی و بهره برداری از آن در راستای اهداف کسبوکار زمانبر است و به دانش و تجربه نیاز دارد؛ بنابراین، لازم است که پیش از افزودن رپورتاژ آگهی به استراتژی بازاریابی محتوایی خود با زیر و بم آن آشنا باشید .
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
- بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو: رپرتاژ آگهی یکی از روشهای موثر لینک سازی است که در مدت زمانی معمولا کوتاه تاثیر چشمگیری در بهبود سئوی سایت دارد. در صورتی که نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت شده باشد، سیگنالی که برای موتورهای جستجو ارسال میشود، نشان از معتبر بودن سایت شما دارد، مسئله که سرانجام به بهبود رتبه سایت شما کمک شایانی میکند.
- افزایش ترافیک سایت: گرچه هدف اصلی از انتشار رپرتاژ افزایش ترافیک نیست، اما اگر سایت مقصد و موضوع درست انتخاب شده باشد، قطعا منجر به افزایش ترافیک سایت هم خواهد شد.
- افزایش آگاهی از برند و برندینگ: برند منشن یکی از روشهای لینک سازی است. در این مدل، در متن رپورتاژ هیچ لینکی از سایت وجود ندارد و به استفاده از نام برند اکتفا میشود. مشابه با زمانی که نام یک برند در شبکه های اجتماعی تکرار شده و اصطلاحا سوشال سیگنال آن قوی میشود.
گوگل چگونه رپورتاژ آگهی را شناسایی میکند؟
یکی از مهمترین مواردی که هنگام راه اندازی کمپین رپرتاژ آگهی باید بدان توجه داشته باشید، طبیعی بودن روند نگارش و قرارگیری لینکهای داخل متن است. با توجه به این که رپورتاژ نوعی تبلیغات پولی است، اگر گوگل متوجه کوچکترین مورد غیر طبیعی در رپورتاژ شود، قطعا شما را از طریق پنالتی گوگل، جریمه خواهد کرد. اما با توجه به اینکه ما به الگوریتمهای گوگل دسترسی نداریم، اطلاعات زیادی از روند شناسایی و برخورد گوگل با رپورتاژ آگهی مشخص نیست.
برخلاف تصور بسیاری از افراد، گوگل برای انجام هرکاری از الگوریتم و ربات استفاده نمیکند. بلکه در برخی موارد، خصوصا مواردی که به دنبال ردپای چیزی عجیب است، از نیروی انسانی کمک میگیرد. در صورتی که رباتهای گوگل، متوجه مسئله ای عجیب و در واقع یک ردپا تبلیغاتی در متن پورتاژ شوند، URL را در یک فهرست خاص قرار میدهند. سپس نیروی انسانی گوگل یک به یک URLهای مشکوک را بررسی میکند.
در صورتی که به وضوح مشخص شود این لینک سازی توسط صاحب سایت تبلیغ دهنده انجام شده است، قطعا تاثیر منفی در سئو سایت خواهد داشت. به همین دلیل است که تاکید میکنیم از یک روند ثابت و همیشگی برای قراردادن لینک در متن رپورتاژ استفاده نکنید!
مهمترین مواردی که گوگل را به صفحه رپورتاژ مشکوک میکند، عبارت هستند از:
- انتشار محتوایی بی کیفیت، و قرار دادن چند لینک با کلمه کلیدی هدف صفحه.
- استفاده از لینکهای تنها یک سایت در یک صفحه. کو سایتیشن یکی از مفاهیم مهم در لینک سازی است که به طبیعی بودن استراتژی ساخت بک لینک شما کمک شایانی میکند. خودتان را به جای گوگل بگذارید! طبیعی نیست که در یک صفحه از یک سایت، تنها لینک سایت شما قرار گرفته باشد! پس دست و دل باز باشید و برای جلوگیری از جریمه گوگل هم از لینکهای مرتبط و کاربردی مرتبط با موضوع، در متن استفاده کنید.
- محتوای همسایه یک لینک، تاثیر زیادی در میزان اثربخشی لینک داشته و به درک بهتر گوگل از لینک کمک ویژه ای میکند. در نتیجه اگر محتوای اطراف لینک حالت تبلیغاتی داشته باشد، با توجه به پیشرفت الگوریتمها، گوگل متوجه تبلیغاتی بودن لینک خواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید