رادیو دانشگاه گلرنگ - مدیریت برند شامل طرح یک وعده، به اجرا در آوردن آن وعده و سپس حفظ و پاسداشت آن وعده است. این کار مستلزم تعریف برند، کسب موقعیت برای برند و عرضه برند است. مدیریت برند هنر خلق و زنده نگاه داشتن یک نام تجاری است.

مدیریت برند با داشتن دانش و آگاهی کامل از اصطلاحی به نام تجاری آغاز می‌گردد و شامل قولی است که به مشتری داده می‌شود (قولی که اگر به آن عمل نشود باعث عدم رضایت مشتری می‌گردد). مدیریت برند چیزی جز هنر ایجاد و حفظ نام تجاری نیست. نام تجاری باعث می‌گردد تا مشتریان به یک کسب و کار متعهد گردد .
مدیریت مدرن نام برند ابتدا از سوی پروکتر و گامبل در سال های پس از جنگ جهانی دوم توسعه یافت. بسیاری از تکنیک های مورد استفاده از سوی P&G هنوز هم کارایی دارند. ایده ایی که برگرفته از تیم بازاریاب ها بود، بر نام برند خاصی تمرکز می کند و بیان می دارد که مدیر نام برند، کلیه ی فعالیت های کلیدی را اجرایی می کند که از نام برند حمایت کرده و این به عنوان اولین ایده ی ادراک شده، ایده ایی محوری در مدیریت نام برند تلقی شد.
اگر شما به عنوان یک مدیر برند Brand Manager در حال خواندن این مقاله هستید، بهتر از هر شخص دیگری از مسئولیت های سنگین مدیریت برند Brand Management و مدیر برند بودن خبردارید.

اینکه پیام برند و هویت آن در کلیه فعالیت های برند ( از فعالیت های بازاریابی گرفته تا تمامی فعالیت های درون سازمانی) در میان کارکنان برند، شرکت های بازاریابی که با آنها در زمینه تحقق هرچه بهتر فعالیت های بازاریابی برندتان همکاری دارید، و نیز از همه مهمتر مشتریان به درستی بیان شود، کار آسانی نیست.

مدیریت برند تنها به این امر که هسته مرکزی برند چیست؟ منتهی نمی شود، متمایز نمودن و نشان دادن مزیت های رقابتی برندتان در مقایسه با رقبا به مشتریان، بیان مستمر و یکپارچه ارزشهای نام تجاری از طریق تبلیغات، و چگونگی به باور رساندن بازار هدف در مورد ارزشهای برند، همگی از مواردی هستند که باید توسط مدیر برند لحاظ شود.

مدیریت برند باید بخش مهمی از فرهنگ سازمانی در تمامی سلسله مراتب مربوط به کسب‌و‌کار باشد و نیاز است برای تحقق این امر از اختصاصی‌ترین و کارامد ترین روش‌های در دسترس استفاده شود.

با افزایش ارزش سهام برند از طریق تکنیک‌های کارآمد مدیریت، سهام کسب‌وکار به عنوان یک دارایی نامشهود برای شرکت کار می‌کند که از هزینه‌های پرداخت شده توسط مشتری برای محصولات و خدمات خریداری شده بسیار مهم‌تر است.

از طرفی مدیریت برند سبب ماندگاری برند در بازار و در ذهن مشتری خواهد شد و باعث می‌شود شرکت بتواند از قیمت پیشنهادی بالاتر به همراه مزایای مختلف ملموس و نامشهود استفاده کند.