رادیو دانشگاه گلرنگ -برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن در دنیای بازاریابی و استفاده درست از استراتژی های آن در بازاریابی دیجیتال هیچ چیز به اندازه بررسی مفاهیم حاضر و مطالعه نوشته های نویسندگان برجسته این حوزه نیست. شکی نیست که فیلیپ کاتلر -Philip Kotler- یکی از برجسته ترین آنهاست که توانسته است عنوان پدر بازاریابی مدرن را از آن خود کند و در طول دوران فعالیت خود درس های مهم زیادی را در اختیار ما قرار داده است. درس هایی که می توان از آنها به عنوان استراتژی های بازاریابی دیجیتال استفاده نمود.

 تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا  با فیلیپ کاتلر واندیشه هایش بیشتر آشنا شوید .  

سرگذشت فیبیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر (به انگلیسی: Philip Kotler) زاده ۲۷ می ۱۹۳۱ در شیکاگو، ایلینوی، از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن است. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این حوزه منتشر کرده که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌است. کتاب اصول بازاریابی، همچنان به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع در این رشته به‌شمار می‌رود.

او دارنده درجه استاد ممتاز «اس سی جانسون و پسر» رشته بازاریابی بین‌المللی است و این درجه را در دانشکده مدیریت دانشگاه نورثوسترن دریافت کرده‌است.

فیلیپ کاتلر ، تاکنون پنجاه و هفت کتاب تالیف کرده است.اگر چه بسیاری از ما او را با کتاب مدیریت بازاریابی (که با همکاری کلر، تالیف کرده است) می‌شناسیم.

از جمله کتابهای دیگر او می‌توان از بازاریابی مکان‌ها، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی برای صنعت گردشگری، بازاریابی ملت‌ها، جذب سرمایه گذاری، بازاریابی از A تا Z، به دست آوردن بازارهای جهانی و ده خطای نابخشودنی بازاریابی نام برد.

او ضمن دریافت جوایز متعدد آکادمیک، در زمینه مشاوره مدیریت هم تجربه فراوانی دارد.

در میان شرکت‌هایی که از فیلیپ کاتلر مشاوره گرفته‌اند می‌توان به IBM، جنرال الکتریک، Honeywell، مرک (Merck) و بانک آمریکا اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد که کاتلر در زمینه‌ی مدیریت و بازاریابی تحصیل نکرده است .او کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی اقتصاد به پایان رسانده است (کارشناسی ارشد در دانشگاه شیکاگو و دکترا در دانشگاه MIT).

اندیشه‌های فیلیپ کاتلر

کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار می‌داند. وی بر اساس آنچه کاتلریسم خوانده می‌شود معتقد است که بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است. مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا نهایتاً بتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند.

کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامه‌ریزی راهبردی و سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه می‌کند. وی مفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران بازاریابی،جایگزین قیمت، فروش و توزیع نمود. او سازمان‌ها را متقاعد کرد که با مدل مشتری‌مداری فکر کنند و وفاداری مشتری را به‌دست آورند. اولین کتاب وی در حوزه بازاریابی برای بخش غیرانتفاعی در سال ۱۹۷۳ است که تکمیل تحقیقات وی در سال ۲۰۱۰ در کتابی با عنوان بازاریابی بخش عمومی تألیف شده‌است.

کاتلر ایمپکت

فیلیپ کاتلر، نهادی را با نام کاتلر ایمپکت -یک جامعه بازاریابی استراتژیک- تاسیس کرده است که به دنبال ترویج مفهوم توسعه اقتصادی پایدار است. کاتلر ایمپکت به نسلی باور دارد که پایدار، تحول‌گرا و تغییرپذیر باور دارد که از طریق تجمیع تنوع بازار، اجرایی کردن منابع اصلی آموزشی و تعهد رهبران دنیای کسب‌وکار به تعالی، حاصل خواهد شد.
ودر پایان یکی ازجملات تاثیر گذار فیلیپ کاتلر :
آینده پیش روی ما نیست، بلکه آن اتفاق افتاده است.

 به نظر شما اتفاق افتادن آینده از نظر کاتلر چه معنایی میتواند داشته باشد؟ فیلیپ کاتلر آینده را در ذهنش ساخته بود. وی به هرکجا و هر جایگاهی که رسید، نتیجه تفکرات مثبت ذهنش بود .

" جاده موفقیت از رویا آغاز میشود و در واقعیت امتداد می یابد . "